www.stillevenschilders.nl informatie contactinformatie toon plaatjes van schilderijen toon namenlijst
16/12-17/12 Expositie Jos van Riswick...

Galeries

Kijk ook op:

Aantal schilders: 198

Laatst vernieuwd op Zaterdag 18 Nov 2017

vorige schilder volgende schilder




ANNEKE VAN BRUSSEL

http://www.lievehemel.nl

Uit: Tableau, februari 1990, geschreven door Koen Nieuwendijk

De reizen van Anneke van Brussel

Vraag aan Anneke van Brussel waar zij met vacantie zoal naartoe gaat, en zij zal reageren met een verschrikte blik. Als er bij iemand sprake is van een passie voor het penseel, dan is het bij haar. Wat jaren terug is zij bezweken voor het dringende verzoek naar New York te komen om de opening van haar tentoonstelling met haar aanwezigheid op te luisteren. Het gaat te ver om te zeggen dat zij het niet leuk vond, maar er zal heel wat water door de rivieren moeten stromen voordat zij het weer doet. Werken is voor haar als ademen, reizen doet zij in haar verbeelding, niet gehinderd door afstand en tijd.


Anneke van Brussel
Anneke van Brussel

In sommige werken is daar iets van terug te zien. Eens, als kind, verpoosde zij enkele weken aan de kust van NormandiŽ, en nog steeds komen op de achtergrond van sommige stillevens de nevelige contouren van de krijtrotsen terug. Zo concreet zijn de verwijzingen overigens zelden. Een speld of een kurk, schijnbaar nietige en onbelangrijke voorwerpen, refereren net zo goed aan voorbije gebeurtenissen en ervaringen. Het rangschikken van de voorwerpen is als het opbouwen van een verhaal, het schilderen kan beginnen als dat sluitend is, als de sfeer zich laat voelen als een klein compact hoofdstukje uit haar leven. Uit de noodzaak om deze vluchtige sfeer snel genoeg te kunnen vastleggen heeft zij haar techniek aangepast. De onderschildering, vroeger in aquarel, tegenwoordig met de makkelijk met water verdunbare acrylverf, stelt haar in staat te registreren wat haar op dat moment beweegt. Dat moet snel gebeuren, de gedachten gaan verder en laten zich slechts even beteugelen. Het latere uitwerken, vroeger in olieverf, nu met acryl, dient als het ware de verstaanbaarheid, maar de essentie staat er dan in feite al.

Het werk van Anneke van Brussel laat zich rubriceren in onderwerpen: stillevens naast portretten en dieren. In stilistisch opzicht is er sprake van een zekere discrepantie. De stillevens kenmerken zich door een vŤrgaande werkelijkheidsweergave, de portretten en de dieren daarentegen zijn genoteerd op een wijze die tot op zekere hoogte aan naÔeve schilderkunst doet denken, met een toets die zich laat omschrijven als een middeleeuws aandoende stilering. Zoals bij veel kunstenaars, die een niet-persoonsgebonden portret schilderen, neemt zij hiervoor haar eigen gelaat als voorbeeld. Zelfportretten zijn het daarom nog niet, of je zou ze portretten van haar innerlijk moeten noemen, waarbij de afgebeelde kop dient als drager van tot stemming gecomprimeerde gedachten. Een enkele keer stelt het portret wel degelijk iemand voor, maar ook dan is het niet zozeer de gelijkenis die telt, als wel datgene wat haar aanleiding geeft te denken aan de betrokkene, en ook dan vermengen zich de trekken van die persoon met de hare.

Een van de dingen waar Anneke van Brussel zich altijd in hoge mate om bekommert is wat de tand des tijds zal doen met haar werk. Niets zal zij onbeproefd laten om zorg te dragen voor een optimale kwaliteit van de gebruikte materialen, nooit zal zij in de door haar toegepaste technieken iets aan het toeval overlaten. Aan de definitieve keuze van materialen gaat een zorgvuldig onderzoek vooraf. Alle ingrediŽnten worden in verschillende verdunningen uitgeprobeerd, het papier moet alle martelingen ongeschonden kunnen doorstaan.

Het is fascinerend om te zien hoe dit thematisch in haar werk terugkomt. In vele portretten, en in het bijzonder die ontleend zijn aan onder ander Piero della Francesca, schildert zij de afbeelding op een in trompe-l'oeil weergegeven stuk papier, dat zich bevindt in een verregaande staat van ontbinding: half vergaan, gescheurd, gerafeld, aangetast door water, geblakerd soms, met gaten erin. Alles wat zij in hoge mate vreest is daar met dat papier gebeurd. Zij lijkt hiermee het het onheil te bezweren. Erger dan wat zij schildert is niet mogelijk, en als er ooit, honderd jaar later, toch van een dergelijke rampspoed sprake is, dan is de werkelijkheid hoogstens gelijk aan de verbeelding, en zal het resultaat wellicht dan pas een optimale dramatiek uitstralen.

Overigens, zo eenvoudig zitten de zaken nooit in elkaar. Het zijn in eerste instantie de vele plakkaten, waarmee de stad is volgeplakt, en die wreed worden blootgesteld aan weer en wind -om nog maar te zwijgen van ongevraagd menselijk ingrijpen- die haar tot dit thema inspireren.

Het eigene in het werk van Anneke van Brussel laat zich moeilijk omschrijven. Het zal voor een deel besloten liggen in de gecombineerde technieken, voor een deel in de stilering en de keuze van onderwerpen en tenslotte is daar die specifieke sfeer, die zich nog het beste laat karakteriseren als nu eens prozaÔsch, dan weer poŽtisch, als het noteren van gedachten en herinneringen, die in een geheime taal zijn vastgelegd, die zijn bewaard voor de eeuwigheid.

Bron: http://www.lievehemel.nl

Adriana van Zoest
Ad Verberk
Albert Greving
Alex de Vrede
Anna de Lange
Anneke van Brussel
Annelies Jonkhart
Annemiek Groenhout
Anny Plageman Aalbers
Antonio Fuertes
Arnout van Albada
Aryan van Beugen
Ben Bodt
Ben Hekert
Ben Rikken
Ben Snijders
Berry Kuiper
Bert van der Meer
Bob van Blommestein
Brita Seifert
Bryan Rietman
Chris Herenius
Daniel Douglas
Ed Moleveld
Eddy Brams
Edgar de Cruijer
Eliot Allsop
Emil Matulewicz
Epko Cordel
Ewald Sorbi
Hella Maas
Hendrik Brandtsoen
Chris Overbeeke
Cees Akkerman
Cees Salentijn
Coren Geus
Cornelis le Mair
Dennis Mogelgaard
Derk van Dijken
Eric de Vree
Erik van de Beek
Erik Zwaga
Evert Dijkstra
Frans Brommer
Frans Klerkx
Fred Smoolenaers
Gerd Renshof
Gerrie Moonen
Gerrit van Lente
Gerrit Wijngaarden
Ger Stallenberg
Guy De Jaegher
Gyula Somos
Hanneke de Jager
Hans Bulder
Hans Deuss
Hans Robben
Hans Parlevliet
Harmen Tulner
Harry Meerveld
Heleen Hobelman
Henk Helmantel
Henk Renting
Henk van der Wal
Henry te Wildt
Herman Tulp
Hilaire Bals
Hub Pollen
Ineke Pijn
Ingrid Smuling
Jaap Roose
Jaap Snijder
Jan Brinkgreve
Jan Heijink
Jan Nagtegaal
Jan Nederlof
Jan Schaeffer
Jan Sijpestijn
Jan Teunissen
Jan van der Kooi
Janet Korpershoek
Jef Diels
Jeroen Advokaat
Jeroen Paulussen
Jef Gielen
Jo van den Brand
Johan Scherft
Johannes Eerdmans
Joke Frima
Joop Eikenaar
Jos Aanraad
Jos Renders
Jos van de Ven
Jos van Riswick
Judith Neet
Julien Landa
Kees Blom
Kenne Gregoire
Kitty Dillen
Klaas Wiedijk
Leo Dillis
Leo Pors
Leo Vos
Leon Spierenburg
Lieve DeJonghe
Lion Arie Feijen
Lita van Engelenhoven
Lizette Bazuin
Loek Meijer
Lorena Kloosterboer
Maan Jansen
Maarten Boffe
Maarten 't Hart
Marcel Wijnen
Marian van der Sanden
Maria van der Wijst
Maria Verbaarschot
Marius van Dokkum
Maria Johanna Smit
Marie Therese Wekx
Marina Buis
Marina Radius
Marjolein van den Berg
Marjo van der Burgt
Mark Lijftogt
Martijn Weiffenbach
Martin Sijbesma
Max Stokvis
Nanna de Klerk
Nanny Luysterburg
Nico Heijligers
Noortje Fousert
Noud Adams
Numan Eser
Olav van Overbeek
Paul van Ernich
Peer Verrijt
Pieter Knorr
Piet Gutter
Piet Sebens
Pieter Wagemans
Pita Vreugdenhil
Reinout Krajenbrink
Rein Pol
Rene Jansen
Rene Smoorenburg
Rene Tweehuysen
Riek Jeijsman
Rob de Reus
Robert van Beurden
Rob Mohlmann
Roelof Smelt
Matthijs Roling
Peter Dillen
Peter Nuijten
Peter van den Borne
Peter Veltman
Qiangli Liang
Renze Koenes
Ria de Henau
Riet Abcouwer
Roman Reisinger
Ronald Raaijmakers
Ronald Stam
Rudy Beckers
Ruth van Royen
Ruud Verkerk
Saskia Griepink
Sietse Jonker
Simeon Nijenhuis
Steef Bongers
Susan Seunke
Tjalf Sparnaay
Ted de Keijzer
Tejo Hendriks
Thom Boekhoven
Tiny Kruijmer
Tjerk Reijinga
Tobias de Haan
Ton van Meerendonk
Hennie van der Vegt
Bernard Verkaaik
Victor Muller
Volkert Olij
Walter Brems
Walter Elst
Walter Leclair
Wilfried van den Boorn
Willie Berkers
Wijnand Warendorf
Wilbert Vernooij
Will Eggen
Willem de Bont
Willem Mook
Wilma van der Vliet
Wim Bals
Wim de Goede
Yt Osinga