www.stillevenschilders.nl informatie contactinformatie toon plaatjes van schilderijen toon namenlijst
16/12-17/12 Expositie Jos van Riswick...

Galeries

Kijk ook op:

Aantal schilders: 198

Laatst vernieuwd op Zaterdag 18 Nov 2017

vorige schilder volgende schilder




GERD RENSHOF

http://www.gerdrenshof.com

http://www.academie-renshof.nl

Renshof heeft als jongen de eerste schreden op het gebied van tekenen en schilderen gezet en besloot op zijn vijftiende er zijn beroep van te maken. Met een HAVO-diploma, waarin tekenen als examenvak, kwam hij terecht op de kunstacademie in Den Bosch. Het was in een tijd waarin alle uitingen in een realistische vormgeving en behoefte om vakkennis op te doen uit den boze waren.


Gerd Renshof
Gerd Renshof

Vandaar dat hij na een jaar van de opleiding werd verwijderd. Na een periode van anderhalf jaar experimenteren met verschillende technieken en het illustreren van boeken, raakte Renshof bekend met het werk van Raoull Hynckes. De magisch-realistische stillevens sloten bijzonder aan bij zijn belangstellingssfeer en inrichting van zijn huis. Daarbij zag Renshof dat je stillevens voor meer kon gebruiken dan als alleen maar een oefening. Een heel wereldbeeld kon je er in kwijt.

Langzaam ontwikkelen zijn stillevens zich vanuit een vormgeving waarin de voorwerpsymboliek belangrijk was, tot een vormgeving waarin de vormen van de voorwerpen en de compositie van het geheel de uitdrukking van het schilderij moesten bepalen. Rond tegenover vierkant, herhalingen van rechthoeken tegenover cirkels, driehoeken etc. hard tegenover zacht. De abstracte compositie werd steeds belangrijker, meer en meer be´nvloed door kubistische denkbeelden. Daaruit ontstond de behoefte om het abstracte schema en realisme afzonderlijk en toch als eenheid weer te geven in ÚÚn schilderij.

Als realistisch uitgangspunt maakte Renshof gebruik van het naakt. Altijd in yoga of turnhoudingen, waarin vaak de geometrie van het model belangrijk was. Het model werd altijd geplaatst in samenhang met abstracte vormen van marmer of hout. Altijd werd er een spanning gecreŰerd. Paste het model zich aan, aan de vorm of andersom?

De illusie van vreemde architectuurdetails op grote hoogte, waarop het model afstanden overbrugt en haar wankel evenwicht bewaard was bijna altijd aanwezig. Ritme en tegen ritme waren het uitgangspunt in dit werk. Wat Renshof echter miste in dit werk was ruimte, licht en zachtheid. De vormen waarmee de naakten hun samenhang hadden werden wel steeds ruimtelijker in opzet, maar zijn andere wensen kon hij in dit werk niet kwijt. Vandaar zijn (voor hem) kleine overstap naar architectuur. Onder de indruk van het licht van Weissenbruch en Springer besloot hij dat gebouwen dat licht konden "vangen" dat hij wilde weergeven.

De uitdaging om zonsondergangen en avondlicht te schilderen, is voor hem de drijfveer van de laatste drie jaar. Daarnaast is het voor hem een uitdaging om besloten composities te maken die toch heel ruimtelijk werken. Vandaar zijn keuze voor open gevels. Dit is iets wat je vaak kan zien in oude steden als Amsterdam of Brussel, waar behalve de gevel het hele pand wordt afgebroken om er nieuwbouw achter te plaatsen. Zo'n loze gevel werkt erg vervreemdend en sluit prima aan bij zijn magisch-realistische inslag. Daarbij geeft zo'n fašade zijn kijk op de maatschappij feilloos weer. Sneeuw doet pas zijn intrede in het afgelopen jaar, hoewel het al een paar jaar op zijn verlanglijstje stond. Sneeuw is voor Renshof de manier gebleken om zachtheid te schilderen.

Van groot belang hierbij bleek het werk van Laurens Alma-Tadema. De zachtheid in het werk van deze schilder, en zijn vermogen om prachtig wit te schilderen maakte diepe indruk op hem. Toch heeft Renshof zijn liefde voor het stilleven niet laten varen. Van tijd tot tijd leeft hij zich daarin uit en het boeiende voor hem is te zien hoe al zijn verworvenheden op gebied van compositie, licht en zachtheid spelenderwijs terugkeren in dit werk. De warmte van zijn huidige stillevens zijn een verademing tegenover de kilheid van zijn vroegere stillevens.

Vanaf 1 septmeber 2009 start Gerd Renshof zijn eigen schilderschool, waarbij hij zich richt op de technieken zoals die in de 17e eeuw werden toegepast. Voor meer informatie kunt u terecht op http://www.academie-renshof.nl .

Bron: http://www.gerdrenshof.com

Adriana van Zoest
Ad Verberk
Albert Greving
Alex de Vrede
Anna de Lange
Anneke van Brussel
Annelies Jonkhart
Annemiek Groenhout
Anny Plageman Aalbers
Antonio Fuertes
Arnout van Albada
Aryan van Beugen
Ben Bodt
Ben Hekert
Ben Rikken
Ben Snijders
Berry Kuiper
Bert van der Meer
Bob van Blommestein
Brita Seifert
Bryan Rietman
Chris Herenius
Daniel Douglas
Ed Moleveld
Eddy Brams
Edgar de Cruijer
Eliot Allsop
Emil Matulewicz
Epko Cordel
Ewald Sorbi
Hella Maas
Hendrik Brandtsoen
Chris Overbeeke
Cees Akkerman
Cees Salentijn
Coren Geus
Cornelis le Mair
Dennis Mogelgaard
Derk van Dijken
Eric de Vree
Erik van de Beek
Erik Zwaga
Evert Dijkstra
Frans Brommer
Frans Klerkx
Fred Smoolenaers
Gerd Renshof
Gerrie Moonen
Gerrit van Lente
Gerrit Wijngaarden
Ger Stallenberg
Guy De Jaegher
Gyula Somos
Hanneke de Jager
Hans Bulder
Hans Deuss
Hans Robben
Hans Parlevliet
Harmen Tulner
Harry Meerveld
Heleen Hobelman
Henk Helmantel
Henk Renting
Henk van der Wal
Henry te Wildt
Herman Tulp
Hilaire Bals
Hub Pollen
Ineke Pijn
Ingrid Smuling
Jaap Roose
Jaap Snijder
Jan Brinkgreve
Jan Heijink
Jan Nagtegaal
Jan Nederlof
Jan Schaeffer
Jan Sijpestijn
Jan Teunissen
Jan van der Kooi
Janet Korpershoek
Jef Diels
Jeroen Advokaat
Jeroen Paulussen
Jef Gielen
Jo van den Brand
Johan Scherft
Johannes Eerdmans
Joke Frima
Joop Eikenaar
Jos Aanraad
Jos Renders
Jos van de Ven
Jos van Riswick
Judith Neet
Julien Landa
Kees Blom
Kenne Gregoire
Kitty Dillen
Klaas Wiedijk
Leo Dillis
Leo Pors
Leo Vos
Leon Spierenburg
Lieve DeJonghe
Lion Arie Feijen
Lita van Engelenhoven
Lizette Bazuin
Loek Meijer
Lorena Kloosterboer
Maan Jansen
Maarten Boffe
Maarten 't Hart
Marcel Wijnen
Marian van der Sanden
Maria van der Wijst
Maria Verbaarschot
Marius van Dokkum
Maria Johanna Smit
Marie Therese Wekx
Marina Buis
Marina Radius
Marjolein van den Berg
Marjo van der Burgt
Mark Lijftogt
Martijn Weiffenbach
Martin Sijbesma
Max Stokvis
Nanna de Klerk
Nanny Luysterburg
Nico Heijligers
Noortje Fousert
Noud Adams
Numan Eser
Olav van Overbeek
Paul van Ernich
Peer Verrijt
Pieter Knorr
Piet Gutter
Piet Sebens
Pieter Wagemans
Pita Vreugdenhil
Reinout Krajenbrink
Rein Pol
Rene Jansen
Rene Smoorenburg
Rene Tweehuysen
Riek Jeijsman
Rob de Reus
Robert van Beurden
Rob Mohlmann
Roelof Smelt
Matthijs Roling
Peter Dillen
Peter Nuijten
Peter van den Borne
Peter Veltman
Qiangli Liang
Renze Koenes
Ria de Henau
Riet Abcouwer
Roman Reisinger
Ronald Raaijmakers
Ronald Stam
Rudy Beckers
Ruth van Royen
Ruud Verkerk
Saskia Griepink
Sietse Jonker
Simeon Nijenhuis
Steef Bongers
Susan Seunke
Tjalf Sparnaay
Ted de Keijzer
Tejo Hendriks
Thom Boekhoven
Tiny Kruijmer
Tjerk Reijinga
Tobias de Haan
Ton van Meerendonk
Hennie van der Vegt
Bernard Verkaaik
Victor Muller
Volkert Olij
Walter Brems
Walter Elst
Walter Leclair
Wilfried van den Boorn
Willie Berkers
Wijnand Warendorf
Wilbert Vernooij
Will Eggen
Willem de Bont
Willem Mook
Wilma van der Vliet
Wim Bals
Wim de Goede
Yt Osinga