EXPOSITIE JOKE FRIMA GALERIE MOKUM
02-06-2007 t/m 31-06-2007
Galerie Mokum, Oudezijds Voorburgwal 334. Meer info: http://www.galeriemokum.com
JOKE FRIMA
Joke Frima schildert stillevens van planten en van objecten uit haar atelier.
In haar plantstillevens toont ze de natuur die nog niet is leeggeplukt en
leeggeroofd door mensenhanden. Ze zoekt naar gewone dingen die iets eigens
hebben, zoals een veldje Oost-Indische kers, een kluitje aardbeienplantjes of
een paardebloem. Het doek is zo geschilderd dat we er als het ware van dichtbij
naar kijken: een close-up van een stukje doorgaans onopvallende natuur. De
begrenzing van wat we zien ligt buiten het beeld; het hele vlak is gevuld met
stengels, bladeren en bloemen. Het gewone, onooglijke wordt nog eens extra
uitgelicht. Dorre bladeren of verlepte bloemen worden even nauwkeurig
weergegeven als de groene, frisse spruiten en knoppen, alsof de kunstenaar wil
zeggen dat ieder stukje van de plant belangrijk is, niet alleen zijn mooie
bloemen of vruchten.

Stilleven van Joke Frima
Meestal heeft Frima een idee in haar hoofd van wat ze wil gaan schilderen en
zoekt ze daar het onderwerp bij. De keuze bepaalt ze aan de hand van het
patroon van het blad, de abstracte werking die ervan uitgaat, in hoeverre het
patroon zich herhaalt en of er een ritme ontstaat en gevoel van evenwicht. Als
het nodig is, zet zij de compositie naar haar hand. Vaak kiest ze een laag
standpunt, omdat ze dat interessant vindt. Kan het werk niet ter plekke gemaakt
worden, dan werkt ze met studies en foto's die ze later in haar atelier
uitwerkt.
Door het abstracte spel van structuur, licht en kleur weet Frima met een
alledaags onderwerp ritme, rust, evenwicht en aandacht voor het gewone op te
roepen.
De schilderes werkt en woont in Frankrijk. Ter afwisseling van het schilderen
naar de natuur maakt Frima ook stillevens. Ze componeert ze met dingen uit haar
atelier: halflege verftubes, haar ezel of de schilderskruk, een citroen of
ander fruit. Alles leent zich in principe om geschilderd te worden. Daarbij
gaat het evenals in haar plantstillevens primair om het bereiken van rust en
beweging ineen.
In 'Ensemble' heeft ze een ritmische compositie gemaakt van patissons,
pompoenachtige witte vruchten omringd door pruimen en kalebasjes. De objecten
hebben niet direct iets met elkaar te maken, maar zijn om hun vorm en kleur
samengebracht. Door ze in een ritmische compositie te verbeelden, brengt zij
beweging in de voorstelling die ze door het sobere kleurgebruik weet in te
tomen.
Frima, die haar opleiding aan de academies voor Beeldende Kunst in Rotterdam en
Tilburg volgde en in Florence studeerde, schildert haar doeken nat in nat met
olieverf, zonder glaceringen. Ze begint met een eenvoudige opzet en vervolgens
brengt ze een schematische ondergrond aan. De laatste lagen worden met het
penseel opgebracht.Tijdens het schilderen voelt ze zich vrij. Het liefst maakt
ze geen tekeningen van wat ze wil maken, want dat neemt de spontaniteit weg:
het is dan al een keer verbeeld, een tweede keer is minder boeiend.
|