www.stillevenschilders.nl informatie contactinformatie toon plaatjes van schilderijen toon namenlijst
16/12-17/12 Expositie Jos van Riswick...

Galeries

Kijk ook op:

Aantal schilders: 198

Laatst vernieuwd op Zaterdag 18 Nov 2017

vorige schilder volgende schilder




PIETER WAGEMANS

http://www.pieterwagemans.be

Pieter Wagemans werd op 11 augustus 1948 geboren in Merksem (Antwerpen). Van in zijn jeugdjaren heeft de kunstenaar zich spontaan al tekenend weten uit te leven, een gave die hij allicht van zijn vader heeft meegekregen. Het werd vroeg duidelijk dat hij deze begaafdheid steeds verder zou ontwikkelen. Reeds op 15-jarige leeftijd besloot hij lessen te gaan volgen aan de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen.


Pieter Wagemans
Pieter Wagemans

Tijdens zijn opleiding aan de Academie kreeg hij de kans om veel naar het leven te tekenen, vooral stillevens, maar ook naakten en landschappen, telkens onder de leiding van bekwame professoren, zoals Jacques Gorus en Victor Dolpfyn. Zij gaven hem een goede steun bij het leren beheersen van de klassieke methode. Er werd tijdens de lessen zeer hard gewerkt met bijzonder goed gemotiveerde studenten.

In 1969 behaalde Pieter het diploma van grafisch vormgever, kunstschilder en illustrator. Na zijn legerdienst startte hij op zelfstandige basis als ontwerper en illustrator en werkte gedurende jaren voor verschillende uitgeverijen.

Gedurende jaren verfijnde hij zijn schilderstechniek. Het was een lange zoektocht naar de ideale stijl die het best bij zijn visie en werkwijze paste. Zijn opleiding aan de Academie had hem op het juiste pad geholpen, maar er was nog een lange weg af te leggen. In deze periode nam Pieter de opdracht aan om grote plafondschilderingen aan te brengen in het 16de-eeuwse woonhuis van de Antwerpse kunstschilder Adam Van Noort. Deze schilderijen naar de oude meesters brachten hem de nodige ervaring bij in het kleurengebruik, de dramatiek tussen licht en schaduw, het belang van de compositie enz.

Zijn stijl

Stilaan werd het voor Pieter duidelijk dat hij een steeds grotere voorkeur aan de dag legde voor het fijnschilderen. "Het gaat eerder om een karaktertrek dan om een bewust gezochte stijl", aldus Pieter.

Door het bestuderen van befaamde stillevens en werken van bloemenschilders, zoals Davids de Heem, Willem Heda en Rachael Ruys, verstevigde Pieter zijn inzicht in de kleurenharmonie en vergrootte zijn vakkennis. Thematisch verkiest hij stillevens met oude kunstvoorwerpen. Peilend naar de symbolische waarde van de compositie, bouwt hij een aangrijpend verhaal op. Het vanitasmotief (vergankelijkheid) is voor hem een grote inspiratiebron, waarbij de schoonheid dikwijls verwerkt wordt in de vorm van een bloemencompositie.

Als variatie op het stilleven specialiseerde hij zich de jongste jaren vooral in bloemencomposities. In vergelijking met het stilleven zijn er grote verschillen te merken zowel in expressie, techniek en compositie als wat het kleurenpalet betreft. De kleuren zijn iets zuiverder en contrastrijker. Door de bloemen krijgen de composities ook meer volume en geven ze een barokke indruk. Deze werken komen allemaal in zijn atelier tot stand, waarbij de landschappen spontaan ontstaan in zijn verbeelding. Voor de harmonische dieptewerking verkiest hij meestal de warme gloed van een lage zonnestand.

"Bloemen zijn een product van de natuur. Je kan ze daarom ook het best in de natuur weergeven."

"De roos geniet mijn voorkeur", aldus Pieter, "al was het maar omwille van haar aristocratische uitstraling. Vooral in combinatie met mooie stoffen en zilveren gebruiksvoorwerpen komen de mooiste composities tot stand."

Het fijnschilderen van bloemen vraagt een zeer grote discipline, omdat het begrip "tijd" een belangrijke hindernis is. Een bloem is immers steeds in beweging en daarin schuilt juist de moeilijkheid.Precies daarom maakt de schilder in dit geval geen gebruik van een onderschildering, maar schildert hij bloem per bloem in één keer af ("à la prima").

Soms heeft hij een hele dag nodig voor één bloem, soms ook maar enkele uren. Sommige bloemencomposities hebben in werkelijkheid nooit bestaan, omdat de bloemen één voor één werden geschilderd in een tijdsspanne van enkele weken.

Zijn techniek

Schilderen vergt tijd en geduld. "Ik doe er soms uren over om een nieuwe compositie van een stilleven samen te stellen", aldus Pieter. "Daarvoor heb ik nood aan voldoende voorwerpen. Mijn atelier is doorheen de jaren een klein museum geworden vol met oude gebruiksvoorwerpen. Sommige kruiken zijn bodemvondsten uit de 16de eeuw; andere voorwerpen komen van een of andere antiekmarkt, die ik regelmatig bezoek."

"Voor schilderijen van kleinere afmetingen verkies ik bij voorkeur paneel, meer bepaald mdf. Zo'n paneel voorzie ik van twee lagen primer om de zuigkracht te verminderen en een goede hechting te bekomen. Voor doeken van grotere afmetingen gebruik ik het fijnste Belgische lijnwaad, dat voorzien is van drie lagen zinkwit, zodat het oppervlak voldoende glad is."

Nadat de compositie is opgezet, wordt de tekening met grafietpotlood nauwkeurig uitgetekend. Dan volgt de onderschildering. Die wordt vrij dik als eerste laag opgezet met een mager medium: drie delen terpentijn en een deel lijnolie. De onderschildering wordt bewust in de toonwaarden iets donkerder gemaakt, maar wel in de zo dicht mogelijk benaderende eindkleur, dus geen homogeen bruine onderschildering of grisaille. Een bruingrijze onderschildering gebruikt de schilder enkel voor portretten. Tijdens deze fase wordt ook de dramatiek van de schaduwen bepaald.

"De onderschildering is volgens mij het belangrijkste tijdens de opbouw van een schilderij", aldus Pieter. "Als die goed gelukt is, kan het schilderij haast niet meer mislukken. Tijdens de afschildering begin ik vanuit de achtergrond naar voren te werken. Daarbij gebruik ik een vetter medium: een deel terpentijn, een deel lijnolie en twee soeplepels standolie voor een volume van een halve liter. Dit mengsel voldoet perfect, zowel op doek als op paneel. Om een perfecte stofuitdrukking te bekomen, is het goed bekijken en doorgronden van de diverse structuren van groot belang, maar het is enkel door veel te schilderen dat men dit goed kan leren beheersen. Elk voorwerp heeft immers zijn eigen karaktertrekken. Eigenlijk ziet men duizenden details, maar men kan niet alles schilderen wat men ziet. De kunst van het weglaten is dus zeer belangrijk. Om een geslaagd schilderij te bekomen, mag men het niet enkel fotografisch benaderen. Dat is ook de reden waarom een schilderij een foto artistiek kan overstijgen. Ik maak zelden gebruik van het glaceren, enkel voor een betere dieptewerking van de schaduwen, omdat het pittige kleurenvoordeel van het "à la prima"-schilderen daar nadeel van ondervindt."

Adriana van Zoest
Ad Verberk
Albert Greving
Alex de Vrede
Anna de Lange
Anneke van Brussel
Annelies Jonkhart
Annemiek Groenhout
Anny Plageman Aalbers
Antonio Fuertes
Arnout van Albada
Aryan van Beugen
Ben Bodt
Ben Hekert
Ben Rikken
Ben Snijders
Berry Kuiper
Bert van der Meer
Bob van Blommestein
Brita Seifert
Bryan Rietman
Chris Herenius
Daniel Douglas
Ed Moleveld
Eddy Brams
Edgar de Cruijer
Eliot Allsop
Emil Matulewicz
Epko Cordel
Ewald Sorbi
Hella Maas
Hendrik Brandtsoen
Chris Overbeeke
Cees Akkerman
Cees Salentijn
Coren Geus
Cornelis le Mair
Dennis Mogelgaard
Derk van Dijken
Eric de Vree
Erik van de Beek
Erik Zwaga
Evert Dijkstra
Frans Brommer
Frans Klerkx
Fred Smoolenaers
Gerd Renshof
Gerrie Moonen
Gerrit van Lente
Gerrit Wijngaarden
Ger Stallenberg
Guy De Jaegher
Gyula Somos
Hanneke de Jager
Hans Bulder
Hans Deuss
Hans Robben
Hans Parlevliet
Harmen Tulner
Harry Meerveld
Heleen Hobelman
Henk Helmantel
Henk Renting
Henk van der Wal
Henry te Wildt
Herman Tulp
Hilaire Bals
Hub Pollen
Ineke Pijn
Ingrid Smuling
Jaap Roose
Jaap Snijder
Jan Brinkgreve
Jan Heijink
Jan Nagtegaal
Jan Nederlof
Jan Schaeffer
Jan Sijpestijn
Jan Teunissen
Jan van der Kooi
Janet Korpershoek
Jef Diels
Jeroen Advokaat
Jeroen Paulussen
Jef Gielen
Jo van den Brand
Johan Scherft
Johannes Eerdmans
Joke Frima
Joop Eikenaar
Jos Aanraad
Jos Renders
Jos van de Ven
Jos van Riswick
Judith Neet
Julien Landa
Kees Blom
Kenne Gregoire
Kitty Dillen
Klaas Wiedijk
Leo Dillis
Leo Pors
Leo Vos
Leon Spierenburg
Lieve DeJonghe
Lion Arie Feijen
Lita van Engelenhoven
Lizette Bazuin
Loek Meijer
Lorena Kloosterboer
Maan Jansen
Maarten Boffe
Maarten 't Hart
Marcel Wijnen
Marian van der Sanden
Maria van der Wijst
Maria Verbaarschot
Marius van Dokkum
Maria Johanna Smit
Marie Therese Wekx
Marina Buis
Marina Radius
Marjolein van den Berg
Marjo van der Burgt
Mark Lijftogt
Martijn Weiffenbach
Martin Sijbesma
Max Stokvis
Nanna de Klerk
Nanny Luysterburg
Nico Heijligers
Noortje Fousert
Noud Adams
Numan Eser
Olav van Overbeek
Paul van Ernich
Peer Verrijt
Pieter Knorr
Piet Gutter
Piet Sebens
Pieter Wagemans
Pita Vreugdenhil
Reinout Krajenbrink
Rein Pol
Rene Jansen
Rene Smoorenburg
Rene Tweehuysen
Riek Jeijsman
Rob de Reus
Robert van Beurden
Rob Mohlmann
Roelof Smelt
Matthijs Roling
Peter Dillen
Peter Nuijten
Peter van den Borne
Peter Veltman
Qiangli Liang
Renze Koenes
Ria de Henau
Riet Abcouwer
Roman Reisinger
Ronald Raaijmakers
Ronald Stam
Rudy Beckers
Ruth van Royen
Ruud Verkerk
Saskia Griepink
Sietse Jonker
Simeon Nijenhuis
Steef Bongers
Susan Seunke
Tjalf Sparnaay
Ted de Keijzer
Tejo Hendriks
Thom Boekhoven
Tiny Kruijmer
Tjerk Reijinga
Tobias de Haan
Ton van Meerendonk
Hennie van der Vegt
Bernard Verkaaik
Victor Muller
Volkert Olij
Walter Brems
Walter Elst
Walter Leclair
Wilfried van den Boorn
Willie Berkers
Wijnand Warendorf
Wilbert Vernooij
Will Eggen
Willem de Bont
Willem Mook
Wilma van der Vliet
Wim Bals
Wim de Goede
Yt Osinga