
SUSAN SEUNKE
Susan Seunke studeerde aan de Rietveldacademie in Amsterdam. Daarna volgde zij
eveneens aan de Rietveldacademie- een vierjarige aanvullende opleiding in de
klassieke olieverftechniek. Zij werd tijdens haar studietijd en vele jaren
daarna opgeleid door de schilder Henk Huig. Zij heeft sindsdien vele malen
geexposeerd. De laatste jaren had zij twee vaste galeries: Galerie Bonnard in
Nuenen en Galerie Honingen in Gouda. Zij is lid van de schildersgroep Veronese
in Amsterdam en van de BKK Fiore (https://www.kunstkringbloemendaal.nl)

Susan Seunke
Zij heeft een sterke voorliefde voor het schilderen van stillevens met kommen
en schalen met vruchten, eieren en veren. Het stilleven biedt de mogelijkheid
om net zo lang te experimenteren tot de compositie goed is. Het maken van een
goede compositie en het tekenen van de voorstelling vergen veel aandacht. Dit
proces neemt net zo veel tijd in beslag als het schilderen zelf. Vruchten,
eieren en groenten vormen vanwege hun sensuele vormen en prachtige kleuren een
onuitputtelijke bron van inspiratie bij het maken van een compositie. Door een
vrucht te isoleren van de anderen en hem te laten sprankelen door het licht en
door de kleur, trekt hij de volle aandacht van de kijker.

De schilder heeft een voorliefde voor de klassieke
schildertechniek, omdat die het beste bij haar werk past. In deze techniek
wordt het schilderij opgebouwd in verschillende lagen. Op het paneel wordt een
bruine, rode of grijze verflaag aangebracht. Deze grondkleur zal door alle
ander verflagen heen schijnen, het geen de eenheid in het schilderij ten goede
komt. Op de gekleurde onderlaag wordt de tekening aangebracht. Daarna wordt
met wit het licht opgezet en in de kleur van de ondergrond worden de diepe
schaduwen geschilderd. Hierdoor ontstaat een schilderij, waarin het licht tot
in de fijnste nuances geschilderd wordt zonder dat men zich om de keur hoeft te
bekommeren. Pas in de volgende laag komt er kleur in het schilderij. De kleur
wordt in verschillende lagen opgebouwd omdat men meestal niet in een laag de
juiste diepte in de kleur kan bereiken. De schilder werkt afwisselend in de
voorgrond en in de achtergrond, zodat alle delen van het schilderij met elkaar
verbonden blijven. Tot slot worden de kleuren waar nodig verdiept d.m.v. een
glacis en worden de details in het schilderij verder uitgewerkt.
Studie van de oude meesters. Om zich verder te bekwamen in de techniek maakt
zij studies van oude meesters. Zo heeft zij onlangs een studie gemaakt van
o.a. Adriaen Coorte: Kruisbessen en aardbeien. Asperges en rode bessen.
Dominique Ingres: Mademoiselle Riviere (detail) Bronzino: Portret van een
Medici Prinses. Francois Gerard: Madame Recamier (detail) Fabritius: Het
puttertje.
Susan Seunke (1948) Email: susan@seunke.nl Links:https://www.kunstkringbloemendaal.nl
|