WALTER BREMS
https://www.walterbrems.be
Walter Brems
Het thema van mijn werk was lange tijd Vervreemding.
Sinds het populair gebruik van elektronische
communicatiemogelijkheden (pc/gsm) moeten we
vaststellen dat de sfeer van vervreemding voor een stuk
vervaagt maar een groot deel van mijn werk blijft dit
beklijvend gevoel meedragen!
Wat ik wou en wil uitbeelden, is het wrange gevoel van
onbehagen dat onze samenleving niet de ideale plaats is om
in te leven, het gevoel alleen te staan, het gebrek aan contact
en vooral de gelatenheid waarmee we dit alles ondergaan.
Daarom plaats ik mijn figuren als melancholische wassen
etalagepoppen, eenzaam, in een koele atmosfeer, haast
kleurloos, emotieloos als het ware aan de rand van het beeld.
De compositie wijkt hierdoor sterk af van wat normaal en
klassiek voorgeschreven wordt maar dit is doelbewust
en versterkt het gevoel van leegte. Ik plaats net zoals in
onze maatschappij, de mens in vakjes. De eigen ruimte is
afgebakend. De vrijheidsbeperking wordt gesymboliseerd
door het veelvuldig gebruik van pijlen, lijnen, markeringen
en recent ook door het opsplitsen in verschillende, los van
elkaar gemonteerde panelen.
De lijnen als symbool van vrijheidsbeperking zijn eigenlijk
ontstaan na het lezen van een boek over Yves Klein, een
Franse kunstenaar die nooit een lijn wou schilderen omdat
volgens hem de lijn de tralie is van de psychologische
gevangenis.
In recentere werken zijn het licht erotische uitbeeldingen
van jonge vrouwen, slechts gehuld in lingerie of
nachtgewaad, die vragen oproepen over verdrongen of
gekoesterde verlangens... .
Ook hier plaats ik de vrouw eenzaam, teder, kwetsbaar,
met een melancholische of meer uitdagende blik, om de
toeschouwer er toe te bewegen zich vragen te stellen over
gevoelens en hoe wij er in onze samenleving mee omgaan ...
De titels onderstrepen de suggestie van twijfels omtrent
getoonde verlangens
van een onschuld die ik ontken
de afgemeten passie
afgebakend verlangen
de leugen van het verlangen
het koele verleiden
in my solitude
de pijn van tederheid
enz ...
Mijn werken zijn niet vrijblijvend, zoveel is duidelijk. Door
een eigen symboliek te hanteren, heb ik een herkenbare én
exclusieve stijl opgebouwd.
TOEGEPASTE TECHNIEK
Ik gebruik vooral de realistische fijnschildertechniek
-verwant aan die van onze Vlaamse Primitieven- met soms
brutale, abstracte achtergronden. Hierdoor wordt een link
gelegd tussen de klassieke verworvenheden van onze
schilderkunst en de meer -door een paar kunstgoeroes
opgelegde- hedendaagse kunststromingen. Ik werk naar
foto's, zelf opgenomen in mijn atelier, met de belichting die
ik ook zou ervaren indien ik direct naar levend model zou
schilderen.
Olieverf
Op doek, met een natuurlijk en zuurvrije lijm gekleefd
op paneel, bewerkt met een caseïne- of gesso grondlaag.
Hierop wordt geschilderd, op een ambachtelijke wijze
met marterharen penselen, zonder gebruik te maken van
projecties en/of fotografische technieken noch air-brush en
afgesloten met mat of satin vernis.
Collage
Fragmenten van eigen grafiek (litho, ets/aquatint, CG prints
en eventueel zeefdruk) met en op een met gouache en
aquarel bewerkt papier gekleefd. Soms worden fragmenten
van oude gravuren
Walter Brems
Bron: Beeldentuin Giardino
|