
ALBERT GREVING
https://www.artrevisited.nl
Hoewel Albert Greving uitsluitend stillevens schildert, zijn zijn onderwerpen
in dit genre niet altijd even alledaags: venkel in plastic verpakt of peren in
plastic met daarachter groentekratjes, een goedkope vaas of een jampot. Met
uiterste precisie en in vele laagjes verf bouwt Greving zijn stillevens op.
Afgewogen en met subtiele kleurverschillen wordt bijvoorbeeld een schelp
verbeeld. Het wit-grijze object wordt weergegeven tegen een wit-grijze
achtergrond in net even andere nuances. Het onderwerp leent zich voor meer
studie, want Greving heeft ook schilderijen gemaakt met twee of drie schelpen
of met een schelp in een andere vorm. De enorme rijkdom aan vormen boeit hem en
vraagt er om uitgebeeld te worden. Soms wordt hij toevallig getroffen door een
onderwerp. Zo stoorde het de kunstenaar dat tegenwoordig alles, ook de groente,
in plastic wordt verpakt. 'Op een gegeven moment valt dan, eigenlijk terloops,
op wat dat plastic optisch doet, hoe schittering, weerspiegeling en kreukels de
vorm breken, de verschillen in glans van verschillende soorten plastic en hoe
bijvoorbeeld bij venkel in een plastic zak parelmoerachtige tinten
verschijnen.' Het schilderkunstige element bepaalt dus de keuze om dit
onderwerp te verbeelden. De eigentijdsheid van een hedendaags stilleven hoeft
volgens de kunstenaar niet benadrukt te worden. Dan dreigt het werk
karikaturaal te worden. De manier van zien van de dingen door de schilder is op
zich al aan zijn tijd gebonden. Daarin is het eigentijdse te herkennen. Aan de
Academie Minerva te Groningen heeft Greving het vakmanschap geleerd, maar zoals
bij de meesten van zijn collega's is dit technisch kunnen slechts een
hulpmiddel om iets anders neer te zetten. Voor Greving is dat de verwondering
over de schoonheid van eenvoudige of banale dingen. Die verwondering legt hij
vast in een sfeer van rust, intimiteit en zuiverheid. De dingen worden getoond
zoals ze zijn. Ondanks hun eenvoudige onderwerp en zachte tonen zijn Grevings
schilderijen steeds aanwezig; ze eisen ruimte en aandacht op. De toeschouwer
wordt uitgenodigd zorgvuldig te kijken en er de tijd voor te nemen. De
kunstenaar vindt het stilleven een ideaal genre, omdat compositie en belichting
naar eigen hand gezet kunnen worden. Dan gaat het om de vorm, het materiaal,
het effect van licht dat er op schijnt en de verhouding van de voorwerpen tot
de ruimte. Ieder ding wordt geconcentreerd, in detail en zonder opsmuk
geschilderd. Elke 'verfraaiing', zoals een losse verftoets of oneigenlijke
kleuren zijn uit den boze. De eerste opzet van het schilderij is voor de
kunstenaar het belangrijkste: die is vrij direct, haast impulsief en vrij
compleet. Is die opzet goed, dan probeert hij in de verdere uitwerking die
aspecten die hem bevallen, vast te houden. Laag over laag wordt het schilderij
opgebouwd, waarbij de kunstenaar weinig verf per laag gebruikt. Dit kost
weliswaar meer tijd, maar biedt ook de mogelijkheid direct in de juiste
toonwaarde te werken. Iedere nuance wordt met dezelfde intensiteit geschilderd.
Met deze manier van schilderen wordt de verandering van kleur en vorm onder
invloed van het licht tot in detail inzichtelijk gemaakt en worden de objecten
bijna tastbaar aanwezig. Het is met name dit aspect dat het oeuvre van Greving
zo interessant maakt.
Bron: https://www.artrevisited.nl
|