|

ANTONIO FUERTES
https://www.antoniofuertes.nl
'Schilderen is de drang om je visie op de realiteit weer te
geven.'
De Spaanse kunstschilder Antonio Fuertes (1970) volgde zijn opleiding
aan de 'Facultad de Bellas Artes' van de universiteit van Madrid. In
het laatste jaar kreeg hij een studiebeurs voor de Hogeschool voor de
Kunsten in Utrecht. Na zijn afstuderen in 1994 besloot hij in Nederland
te blijven en ging in Amsterdam wonen, waar hij ook zijn atelier heeft.
De rode draad in Fuertes' werken is 'licht'. Fuertes: 'Ik stel
me mijn doeken vaak voor als het toneel in een theater. Het licht geef
ik de rol van regisseur: het licht bepaalt wat er op het toneel gaat
gebeuren en wat de acteurs gaan doen. Zo brengt het licht het doek tot
leven.'
Als 'acteurs' voert de schilder bekende elementen van klassieke
stillevens op zijn toneel op. Vooral fruit heeft zijn voorkeur, wat
stamt uit zijn jeugd in Andalusie: 'Er was altijd en overal fruit
toen ik klein was; sinaasappels, citroenen, vijgen, mandarijnen, peren,
ga zo maar door. Mijn vader had een 'huerta', een soort boomgaard, waar
het mooiste en het lekkerste fruit vandaan kwam. Voor mij was dat een
waar paradijs.'
Opvallend is dan ook de passie waarmee Fuertes het fruit schildert: de
weergave lijkt een serie portretschilderingen van elk afzonderlijk stuk
fruit.
Door het licht de regie te geven, wordt de kijker getuige van een
tafereel waarin de stukken fruit als onderling communicerende karakters
een scene opvoeren. Door het vaak brede formaat van zijn doeken en de
manier waarop de afzonderlijke stukken fruit gegroepeerd zijn, krijgt
zo'n scene ritme en beweging, waardoor het stilleven iets heel
eigentijds krijgt.
De techniek die Fuertes hanteert voor zijn stillevens is dezelfde als
die van Europese klassieke meesterschilders uit de Gouden Eeuw zoals
Rembrandt, Vela1zquez en Ribera. Door het aanbrengen van vele lagen
verf -minimaal 15- groeit het werk geleidelijk, waarbij het uitgangspunt
steeds het contrast licht-donker is. De eerste lagen zijn slechts in
zwart en wit, als in een grisaille. Pas de laatste lagen hebben kleur.
Fuertes brengt soms geen kleurlagen aan, zodat een schilderij in zwart
en wit het resultaat is.
Als het doek klaar is, wordt vernis als laatste laag aangebracht. Door
al deze lagen en door het werken met relief ontstaat de diepte die zo
kenmerkend is voor stillevens.

Antonio Fuertes
Bron: Antonio Fuertes
|