
ARNOUT VAN ALBADA
https://www.vanalbada.nl
Opgeleid aan de Academie Minerva in Groningen heeft hij zich geplaatst in de
rij van stillevenschilders die op fijnrealistische wijze hun voorstellingen
uitwerken met groot technisch vakmanschap. Van Albada schildert eenvoudige
composities waarin een enkel object of een aantal voorwerpen worden afgebeeld:
een porseleinen schaaltje, een schelp, een bord vol frambozen of met een
touwtje gebundelde vissen.

Arnout van Albada
Het aanzicht op de voorstelling is van opzij, min
of meer op ooghoogte of van boven, vanuit vogelvluchtperspectief. Wat opvalt,
is de eenvoud van gebruikte middelen om de compositie op te bouwen. Niet
alleen het aantal objecten, ook het kleurgebruik is beperkt gehouden. De
achtergrond is egaal en onbestemd van kleur. Soms overheerst het bruin, dan
het geel, dan weer het grijs. Een enkele sprekende kleur, zoals het rood van
de frambozen geeft levendigheid aan de voorstelling. Het licht is gedempt en
strijkt subtiel over de compositie, een zachte schaduw werpend, waardoor het
egale achtervlak iets wordt gebroken. Door de strakke, eenvoudige opbouw en
het ingehouden kleurenpalet neigt de voorstelling naar een zekere strengheid
die door het gebruik van natuurlijke objecten net niet te nadrukkelijk wordt.
De willekeurig ronde vormen van de frambozen of de elegant gebogen schelp op
het kistje scheppen beweeglijkheid en houden de aandacht van de toeschouwer
vast. Op deze manier creëert hij een sfeer van tijdloosheid èn van
tijdelijkheid.
Naast stillevens schildert Van Albada af en toe portretten. Ook honden zijn een
terugkerend thema, verbeeld in een verstilde setting: slapend, zittend op een
stoel, etc.. Maar in deze werken is de emotie van verstilling vluchtiger. We
weten dat de hond niet lang op die stoel zal blijven zitten of zal blijven
slapen. Het tijdelijke van het moment is nadrukkelijker aanwezig. Hoewel elk
onderwerp dat hem op één of andere manier ontroert, zich leent om geschilderd
te worden, kiest Van Albada vaak voor het stilleven. Hierin kan hij zich
toeleggen op het maken van overzichtelijke monumentale composities, waarin een
zacht strijklicht en subtiele kleurcontrasten een evenwichtig geheel vormen.
Inspiratie voor zijn onderwerpen haalt hij uit zijn omgeving: wat hij om zich
heen ziet en wat hem boeit of ontroert. De voorwerpen zijn vaak klein,
kwetsbaar en vergankelijk. Juist deze eigenschappen laten zich mooi vastleggen
in dunne lagen olieverf.Op een gekleurde ondergrond wordt een monochrome
nderschildering gemaakt van eitempera. Daarna bouwt hij met halftransparante
lagen olieverf de voorstelling op. Op het eerste gezicht lijken Van Albada's
schilderijen zeer fijn geschilderd, maar bij nadere beschouwing valt op dat
niet elk detail wordt uitgewerkt. Het gaat in de eerste plaats om de suggestie
van aanwezigheid. Kleur en sfeer acht de kunstenaar daarvoor even belangrijk
als de exactheid van details.
Bron: https://www.artevisited.nl
|