
DENNIS MOGELGAARD
https://www.artrevisited.nl
https://www.gallerikampmann.dk
Al op jonge leeftijd wist Dennis Mogelgaard dat hij kunstenaar wilde worden,
maar toen hij de juiste opleiding zocht kon hij die in Denemarken niet vinden.
Hij was op zoek naar een academie waar hij de ambachtelijke en precieze manier
van schilderen kon leren. Uiteindelijk heeft hij zich het vak voornamelijk
zelf geleerd. Mogelgaard schildert stillevens. Een groot object met daaromheen
enkele kleinere objecten staan op een tafelblad waar we schuin op kijken. De
voorstelling is gecentreerd. Achter- en ondergrond zijn sober gehouden: egale
vlakken in grijze en bruine kleuren. De voorwerpen die zijn uitgestald, zijn
eveneens onopvallend van kleur met net een iets andere toon dan de grote
vlakken. Hier en daar is een kleuraccent aangebracht, in de vorm van enkele
besjes, een doosje e.d., meestal rood. De compositie is zeer precies
uitgewerkt. Zijn werk sluit, wat compositie, licht en technische perfectie
betreft, aan bij dat van de Magisch Realisten uit de jaren dertig. De schilder
ontdekte het werk van kunstenaars als Koch, Ket en Willink tijdens zijn
zoektocht naar herkenning in de kunst. In Denemarken kon hij die niet vinden.
Zijn voorstellingen zijn in koel licht geplaatst waardoor een sterk
licht-donker contrast wordt geschapen. Niet de objecten zelf, maar de
compositie van kleurvlakken en het scheppen van evenwicht staan centraal in
het werk. Helderheid, een gelijkmatige lichtval, rust en harmonie in kleur en
vorm is waar de kunstenaar naar streeft. De invloed van Jan van Tongeren is
erkenbaar. Deze kunstenaar is een groot voorbeeld voor Mogelgaard, die ook van
Tongerens werk verzamelt. Evenals bij zijn leermeester keren bij de Deense
kunstenaar dezelfde objecten steeds terug, maar de laatste werkt echter meer
met ronde, sierlijke vormen, die zijn werk een zachtere uitstraling geven. Ook
het kenmerkende kleurgebruik van Van Tongeren met zijn koele pasteltinten
ontbreekt in het werk van de Deense kunstenaar. Zijn kleurenpalet is
beperkter. Slechts in een enkel geval bepaalt een sprekende kleur zijn
compositie. In de verschillende werken van Mogelgaard komen we verwijzingen
naar de kunstgeschiedenis tegen. Het zelfportret met uil van Jan Mankes wordt
een aantal keren afgebeeld, een ingepakt hoofd dat sterk aan Christo doet
denken of het zeemeerminnetje in de haven van Kopenhagen. Ook vinden we
verwijzingen naar de Deense literatuurgeschiedenis. Maar de betekenis van deze
beelden lijkt niet het belangrijkste; zij dienen primair als vorm waarmee de
compositie wordt opgebouwd.
De kunstenaar is lid van een groep gelijkgezinde collega's die in 1989 de
Deense Figuratie heeft opgericht. Zij streeft naar meer waardering van het
publiek voor het Deens realisme door middel van tentoonstellingen in binnen- en
buitenland. Op zoek naar erkenning van zijn werk kwam de schilder in Nederland
terecht. Daar vond hij wat hij zocht. Hoewel geen Nederlander is Mogelgaard
opgenomen in de stal van galerie Mokum vanwege zijn verwantschap met de
Nederlandse realistische schildersstijl en zijn technische perfectie. Sinds
1997 is hij aan de galerie verbonden.
Bron: https://www.artrevisited.nl
|