
HANS DEUSS
https://www.hansdeuss.com
In het werk van Hans Deuss lijken natuur en cultuur een eeuwige strijd met
elkaar te voeren. Klassiek ogende, exotische gebouwen wedijveren met oprukkend
groen: bomen en struiken dringen zich door constructies heen of doemen op in de
verte. Lucht en water omringen de architectuur.

Hans Deuss
Trappen leiden naar boven of beneden en geven het gevoel dat ontsnappen uit
deze beklemmende situatie mogelijk is. De schilderijen geven een gevoel van
grote ruimtelijkheid, doordat een verre horizon of een doorkijk het oog steeds
naar buiten de voorstelling leidt. Daar lonkt de vrijheid. De natuur voert een
strijd met de menselijke aanwezigheid. Deuss laat de vernietigingsdrang van de
mens zien en het gevecht van de natuur om lijfsbehoud. Hij voorziet
uiteindelijk een overwinning van de natuur op de mens, maar dat zal wel heel
lang duren. De wind brengt zaden in scheuren waar planten en bomen zullen
groeien die de gebouwen uiteindelijk gaan overwoekeren. Van een echte
Amsterdammer als Hans Deuss zouden we dit standpunt misschien niet verwachten,
want in zijn dagelijks leven is de stad alom aanwezig. Maar hij gaat graag naar
buiten en fietst dan door het vlakke polderland. Steeds weer is aan de horizon
de almaar uitdijende stad zichtbaar als een oprukkend front. Deuss is hierdoor
gefascineerd en vindt het een mooi gegeven. Het thema van de gebouwen ontleent
de schilder aan zijn fantasie en aan de werkelijkheid. Het zijn flarden van
herinneringen, aan bijvoorbeeld zijn kinderjaren toen hij in oude fotoboeken
zat te bladeren, of aan reizen, zoals naar Mexico, waar hij de oude
Aztekencultuur bezocht. Hij kan zich helemaal in zijn eigen wereld verliezen.
De surrealistisch ogende bouwwerken zijn veelal open constructies zonder dak,
ramen of deuren waardoorheen we lucht, water of groen ontwaren. Het zijn echter
geen verweerde en vervallen gebouwen, maar bouwwerken die zorgvuldig
geconserveerd zijn, schoongemaakt en opgeruimd. Alles is keurig netjes geordend
in het werk van Deuss. Deze helderheid wordt nog verhoogd door de
fijn-realistische schilderswijze: de structuur van wanden, het blad van bomen,
alles wordt tot in detail weergegeven.
De kunstenaar volgde zijn opleiding aan de Rietveld-academie te Amsterdam, waar
hij les kreeg van Melle en Herman Gordijn. Hier ontwikkelde hij zijn
belangstelling voor het magisch realisme; met name de invloed van Carel Willink
vinden we terug in Deuss' werk. Het vaktechnische aspect van het schilderen
heeft hij zichzelf eigen gemaakt. Allerlei technieken en kleurmengingen heeft
hij uitgeprobeerd en zijn werkwijze en de resultaten zorgvuldig op schrift
vastgelegd. Hij is een enorme perfectionist, maar door jarenlange ervaring
heeft hij de techniek nu geheel in zijn vingers. Als Deuss aan een schilderij
wil beginnen, maakt hij eerst schetsjes. In zo'n eerste schetsje van 4 x 4 cm
raakt hij altijd de kern van wat hij wil vastleggen. Het zijn heel
gedetailleerde schetsjes. De spannendste wil hij uitvoeren. De kleine schets
zet hij over op een grotere tekening en die brengt hij vervolgens over op het
doek. Dit is fijn portretlinnen of paneel met daarop fijn linnen geplakt. De
kunstenaar werkt van licht naar donker, waarbij de ondergrond altijd meespeelt
in de voorstelling. Hij begint met de lucht en werkt langzaam naar voren. 'De
uitdaging ligt in het opzoeken van de uitersten binnen de marges van je
handschrift. De uitersten en iets verder'.
Bron: https://www.artrevisited.nl
|