|

HENRY TE WILDT
https://www.henrytewildtfijnschilder.com
Henry is al vanaf zijn vroege jeugd erg op zichzelf. Zijn maatschappijkritische
denkwijze kon hij niet altijd verwoorden, daarom maakte hij tekeningen waarin
hij zijn visie op de mensheid en de wereld kon weerspiegelen. Hij kwam op 15
jarige leeftijd in aanraking met schilderijen van Caravaggio en Raoull Hynckes.

Henry te Wildt
Het kleurenpalet van Raoull Hynckes, en de emotie in het werk van Michel da
Caravaggio sprak hem zo aan dat hij besloot ook met olieverf te gaan werken.
Door volledige zelfstudie heeft hij zich zijn techniek meester gemaakt.
Hij heeft de techniek van de oude fijnschilder meesters bestudeerd, deze
methode naar eigen inzicht aangepast en op deze wijze werkt hij zijn
schilderijen uit, wat op zichzelf al een tijdrovend proces van grote
concentratie en nauwkeurigheid is. Dankzij een negatieve ervaring met de
kunsthandel heeft hij zijn complete collectie omstreeks 1980 verbrand.
Echter een schilderij heeft deze protestactie overleefd ('t haasje) Zijn
dochter Suzan te Wildt wist Henry te motiveren om het penseel weer op te
pakken, het plan werd gesmeed om een galerie op te richten wat in 1996
gerealiseerd werd door zijn dochter (Galerie te Wildt te 's-Heerenberg) Het
duurde echter nog 5 jaar voordat Henry het sein gaf om te verkopen en elders te
willen exposeren (waaronder: december 2001 A.F.A. Rosmalen, maart 2002 Holland
Art Fair Den Haag en ook noemenswaardig zijn de t.v. uitzendingen bij T.V.
Gelderland en het Duitse W.D.R.)
In deze periode, 1998, was inmiddels ook Kunstacademie te Wildt opgericht. In 5
steden heeft de kunstacademie zich gevestigd en telt meer dan 100 leerlingen.
In deze hoedanigheid kan Henry zijn kennis, die in 35 jaar is opgebouwd,
doorgeven.
Zijn schilderijen kunnen gezien worden als een stilleven, voor wie Henry te
Wildt kent weet dat zijn schilderijen doordrenkt zijn met symboliek. Zoals hij
zegt; "Mijn schilderijen zijn als mijn kinderen en hebben daarom ook een stukje
ziel van mij meegekregen". Een andere uitspraak van hem is: "Voor wie mijn
schilderij kan lezen, is het schilderij bedoeld." Beide uitspraken worden vaak
in één adem genoemd. Hoewel zijn werken qua voorstelling allemaal in de
categorie stilleven vallen, kunnen ze onderling behoorlijk verschillen.
Dit is een logisch gevolg van het individualisme, immers elke emotie staat op
zich. De uiterst gedetailleerde verfijning en de over te brengen emotie, door
gebruik te maken van symboliek en het virtuoze lichtspel, loopt als een rode
draad door zijn oeuvre.
Ondanks het korte tijdsbestek waarin Henry te Wildt zich naar buiten
profileert, mag hij zich tot een van de Nederlandse toonaangevende
fijnschilders van deze tijd rekenen! ( Dagblad De Gelderlander)
|