
JAAP ROOSE
https://www.jaaproose.com
Hoewel Jaap Roose ook in opdracht schildert en een periode zelfs objecten heeft
gemaakt, is het schilderen van een stilleven voor hem op dit moment een vrijwel
onuitputtelijke bron van inspiratie. Het liefst schildert hij groente, fruit of
andere organische elementen. Zij zijn zacht van vorm en hebben het leven nog in
zich. Hij bestudeert structuur, vorm, kleur en lichtval.
Het karakter van een appel, peer, citroen of knol doet hem soms denken aan
menselijke eigenschappen en is de moeite van het bekijken waard.Dat laatste
geldt ook voor een stuk stof. Hoe de lap valt, de plooien die er in zitten en
de schaduwwerking die dat teweeg brengt; al deze elementen kunnen de kunstenaar
steeds weer boeien. Het meest compleet is een stilleven voor hem als hij
verschillende beeldelementen kan combineren. Het liefst neemt hij dan samen met
het fruit en het laken een wat hardere vorm in de voorstelling op, zoals een
schaaltje of een mand. De zachtheid van de organische vormen wordt daardoor nog
eens benadrukt. Dit kunnen we bijvoorbeeld zien in 'Stilleven met sinaasappels'
waar de sensuele oranje schil contrasteert met de stof en het riet van de mand.
De blauw-groene achtergrond versterkt deze tegenstelling nog eens.
Roose schildert niet primair om de voorstelling zelf, maar om te overwinnen in
de steeds terugkerende worsteling met de materie. Hij zoekt naar de juiste
nuances in kleur en vorm en naar de goede stofuitdrukking met het doel een
zekere natuurlijkheid in de voorstelling te bewerkstelligen in een heldere
context zonder te afstandelijk te worden. In 'Cello' valt het bijvoorbeeld
direct op dat het instrument op zijn buik ligt en niet in volle pracht wordt
getoond. Het ligt op een gekreukeld wit laken op een tafel alsof het daar om
dringende redenen snel even is neergelegd met de strijkstok ernaast. Het
instrument wordt gedetailleerd weergegeven. Details vindt de schilder van
fundamenteel belang om het beeld die natuurlijke uitstraling te geven waarnaar
hij zoekt. Daarentegen verbeeldt hij een diffuse achtergrond in een neutrale,
soms licht contrasterende kleur, waarbij de voorstelling als het ware naar
voren komt .Het schilderen is voor Roose voor een belangrijk deel een gevecht
om de concentratie vast te houden, een moeizaam proces dat soms gelukkig
overgaat in een roes waar hij pas weer uit komt wanneer het gaat schemeren of
hij in zijn werk gestoord wordt. 'Bij elk schilderij lijk ik wel het wiel
opnieuw te moeten uitvinden.' Eerst moet hij de juiste compositie zoeken. Het
kan soms lang duren voor hij tevreden is. Daarna moet hij voor zijn gevoel
telkens weer van voren af aan beginnen met te ontdekken hoe het licht verloopt,
een schaduw valt, het licht reflecteert in een bepaalde vorm en welke kleur van
toepassing is. Soms kost het hem een halve dag voor hij een bepaald element
naar zijn idee goed geschilderd heeft, soms lukt het in één keer. Hoewel hij al
meer dan tien jaar professioneel schilder is - Roose is autodidact -, heeft hij
het gevoel dat hij nooit uitgestudeerd raakt.
Bron: https://www.artrevisited.nl
|