
MARIA VAN DER WIJST
https://www.mariaenwalter.nl
Maria van der Wijst kwam ter wereld in 1951 in het Brabantse Volkel,
gemeente Uden. Sinds kort woont zij in Arnhem.
Maria: Ik kan me niet herinneren wanneer ik ben begonnen met tekenen.
Waarschijnlijk vanaf het moment dat ik een potlood of kleurkrijtje kon
vasthouden. Ik herinner me wel dat ik op de kleuterschool de nodige
hilariteit bij de nonnen teweegbracht door vol enthousiasme een
bontgekleurde haan met maar liefst vier poten op papier te zetten.
Je kunt wel zien dat je niet van de boerderij komt! was het commentaar
van de nonnen.

Maria van der Wijst
Na de inmiddels niet meer bestaande 5-jarige MMS bezocht zij enige
trimesters de pedagogische academie en een korte tijd studeerde zij MO
Nederlands, hetgeen haar het diepe besef opleverde dat er absoluut geen
leraar in haar schuilt.
Zij besloot te gaan werken in een iets creatiever vak en wel bij
uitgeverij Malmberg in Den Bosch, waar zij op de afdeling vormgeving o.a.
strips inkleurde voor de jeugdbladen Okki en Taptoe. In de pauzes maakte
zij daar met pen en inkt haar eigen nauwgezette krabbels. Pure fantasie
toen nog. Ze vielen op bij haar collegas, die haar adviseerden om toch en
tegen de wil van haar ouders naar de kunstacademie te gaan, hetgeen
geschiedde. Hoewel het trimester op de Koninklijke Academie voor Kunst en
Vormgeving in Den Bosch al was begonnen werd zij, op grond van de
kwaliteit van haar werk, toch aangenomen, afdeling illustratief. Zij kreeg
les van o.a. Kurt Löb. Later koos zij voor vrij schilderen. Maar ook daar
vond zij niet wat zij zocht en zij vertrok er na een kleine twee jaar. Het
was begin jaren zeventig en toen lag het niet zo voor de hand om naar de
realiteit te werken. Bomen inpakken à la Christo was beslist niet wat zij
ambieerde!
Maria: Toen ik, intussen terechtgekomen in het schilderachtige
Zaltbommel, de in Opijnen wonende Pieter Giltay (toen docent aan de
Koninklijke Academie in Den Haag) ontmoette, bleek dat voor mij een feest
van herkenning. Regelmatig besprak ik mijn werk met hem en ook tekenden we
samen in zijn atelier naar model. Van schilderen was in die dagen nog geen
sprake.
In Utrecht (waar zij eind jaren tachtig woonde alvorens naar Deventer te
verhuizen) is zij begonnen met schilderen in olieverf en daarin vond zij
haar bestemming. Vooral het werken naar stilleven kreeg haar in zijn
greep. Zij kiest hierbij voor eenvoud, zowel in haar keuze van voorwerpen
als in haar composities.
Maria: De grootste schoonheid zit voor mij vaak in het kleine. Het
eenvoudige voorwerp. Het stille gebaar. Een schijnbaar onbelangrijk
detail, zoals bij voorbeeld een barst in een kommetje, of de felle
irisatie van een glazen fles die lang in de grond heeft gezeten.
Vaak is het een gevecht om door te dringen in een geheim dat zich slechts
met moeite prijsgeeft: het geheim van het licht. Het licht dat
uiteindelijk de vorm, de toon, de kleur, de intensiteit bepaalt, maar
vooral het leven in mijn werk brengt.
Wat doet het licht met de dingen? Die vraag wordt steeds belangrijker.
En na een vrij kleurige periode beperkt zij meer en meer haar palet en
zoekt zij in toenemende mate het licht van vooral de late Rembrandt, van
Jozef Israëls en van de Franse genre- en stillevenschilder Chardin.
Maria: Misschien vind ik de zeventiende-eeuwse Hollandse
stillevenschilder Willem Kalf wel de allergrootste. Hoe hij met één
welgeplaatst lichtaccent een hele wereld weet te suggereren in het bijna
donker. Dat is ongelooflijk.
Zo'n tien jaar geleden ontmoette zij de eigenzinnige Eindhovense
kunstschilder Cornelis le Mair.
Maria: Weer had ik een gevoel van thuiskomen in mijn werk. Die kant wilde
ik op, maar dan anders... Soms werkte en werk ik in Eindhoven op zijn fraaie
atelier.
In 1999 bezochten ze samen de Chardin-expositie in het Grand Palais in
Parijs.
Maria: Het mooiste wat ik op dat gebied ooit gezien heb!
Exposities o.a.:
- Maarten van Rossum museum, Zaltbommel. Solo-expositie.
- Gak Apeldoorn (meerdere malen). Duo-exposities met o.a.
de beeldhouwer Peter Erftemeijer en met beeldhouwster
Maria van Gerwen.
- Galerie Maya Wildevuur, Hooghalen. Groepsexpositie met
o.a. de beeldhouwster Rini Dado.
- Galerie Plein 1, Zeist. Groepsexpositie met o.a. graficus
Vincent van Oyen.
- Kasteel Ammersoyen, Ammerzoden. Solo-expositie.
- Museum Bussemakerhuis, Borne. Solo-expositie.
- Amstelkerk, Amsterdam. Solotentoonstelling
- Kerkje van Persingen. Duo expositie, samen met Walter Knoop
- Medisch Centrum St. Anna, Nijmegen. Duo expositie, samen met Walter Knoop
Email: mwijst@xs4all.nl
Bron: Maria van der Wijst
|