www.stillevenschilders.nl informatie contactinformatie toon plaatjes van schilderijen toon namenlijst
1/10-2/10 Expo Jos v Riswick...

Galeries

Kijk ook op:

Aantal schilders: 191

Laatst vernieuwd op Woensdag 15 Feb 2023

vorige schilder volgende schilder




PIETER WAGEMANS

https://www.pieterwagemans.be

Pieter Wagemans werd op 11 augustus 1948 geboren in Merksem (Antwerpen). Van in zijn jeugdjaren heeft de kunstenaar zich spontaan al tekenend weten uit te leven, een gave die hij allicht van zijn vader heeft meegekregen. Het werd vroeg duidelijk dat hij deze begaafdheid steeds verder zou ontwikkelen. Reeds op 15-jarige leeftijd besloot hij lessen te gaan volgen aan de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen.


Pieter Wagemans
Pieter Wagemans

Tijdens zijn opleiding aan de Academie kreeg hij de kans om veel naar het leven te tekenen, vooral stillevens, maar ook naakten en landschappen, telkens onder de leiding van bekwame professoren, zoals Jacques Gorus en Victor Dolpfyn. Zij gaven hem een goede steun bij het leren beheersen van de klassieke methode. Er werd tijdens de lessen zeer hard gewerkt met bijzonder goed gemotiveerde studenten.

In 1969 behaalde Pieter het diploma van grafisch vormgever, kunstschilder en illustrator. Na zijn legerdienst startte hij op zelfstandige basis als ontwerper en illustrator en werkte gedurende jaren voor verschillende uitgeverijen.

Gedurende jaren verfijnde hij zijn schilderstechniek. Het was een lange zoektocht naar de ideale stijl die het best bij zijn visie en werkwijze paste. Zijn opleiding aan de Academie had hem op het juiste pad geholpen, maar er was nog een lange weg af te leggen. In deze periode nam Pieter de opdracht aan om grote plafondschilderingen aan te brengen in het 16de-eeuwse woonhuis van de Antwerpse kunstschilder Adam Van Noort. Deze schilderijen naar de oude meesters brachten hem de nodige ervaring bij in het kleurengebruik, de dramatiek tussen licht en schaduw, het belang van de compositie enz.

Zijn stijl

Stilaan werd het voor Pieter duidelijk dat hij een steeds grotere voorkeur aan de dag legde voor het fijnschilderen. "Het gaat eerder om een karaktertrek dan om een bewust gezochte stijl", aldus Pieter.

Door het bestuderen van befaamde stillevens en werken van bloemenschilders, zoals Davids de Heem, Willem Heda en Rachael Ruys, verstevigde Pieter zijn inzicht in de kleurenharmonie en vergrootte zijn vakkennis. Thematisch verkiest hij stillevens met oude kunstvoorwerpen. Peilend naar de symbolische waarde van de compositie, bouwt hij een aangrijpend verhaal op. Het vanitasmotief (vergankelijkheid) is voor hem een grote inspiratiebron, waarbij de schoonheid dikwijls verwerkt wordt in de vorm van een bloemencompositie.

Als variatie op het stilleven specialiseerde hij zich de jongste jaren vooral in bloemencomposities. In vergelijking met het stilleven zijn er grote verschillen te merken zowel in expressie, techniek en compositie als wat het kleurenpalet betreft. De kleuren zijn iets zuiverder en contrastrijker. Door de bloemen krijgen de composities ook meer volume en geven ze een barokke indruk. Deze werken komen allemaal in zijn atelier tot stand, waarbij de landschappen spontaan ontstaan in zijn verbeelding. Voor de harmonische dieptewerking verkiest hij meestal de warme gloed van een lage zonnestand.

"Bloemen zijn een product van de natuur. Je kan ze daarom ook het best in de natuur weergeven."

"De roos geniet mijn voorkeur", aldus Pieter, "al was het maar omwille van haar aristocratische uitstraling. Vooral in combinatie met mooie stoffen en zilveren gebruiksvoorwerpen komen de mooiste composities tot stand."

Het fijnschilderen van bloemen vraagt een zeer grote discipline, omdat het begrip "tijd" een belangrijke hindernis is. Een bloem is immers steeds in beweging en daarin schuilt juist de moeilijkheid.Precies daarom maakt de schilder in dit geval geen gebruik van een onderschildering, maar schildert hij bloem per bloem in één keer af ("à la prima").

Soms heeft hij een hele dag nodig voor één bloem, soms ook maar enkele uren. Sommige bloemencomposities hebben in werkelijkheid nooit bestaan, omdat de bloemen één voor één werden geschilderd in een tijdsspanne van enkele weken.

Zijn techniek

Schilderen vergt tijd en geduld. "Ik doe er soms uren over om een nieuwe compositie van een stilleven samen te stellen", aldus Pieter. "Daarvoor heb ik nood aan voldoende voorwerpen. Mijn atelier is doorheen de jaren een klein museum geworden vol met oude gebruiksvoorwerpen. Sommige kruiken zijn bodemvondsten uit de 16de eeuw; andere voorwerpen komen van een of andere antiekmarkt, die ik regelmatig bezoek."

"Voor schilderijen van kleinere afmetingen verkies ik bij voorkeur paneel, meer bepaald mdf. Zo'n paneel voorzie ik van twee lagen primer om de zuigkracht te verminderen en een goede hechting te bekomen. Voor doeken van grotere afmetingen gebruik ik het fijnste Belgische lijnwaad, dat voorzien is van drie lagen zinkwit, zodat het oppervlak voldoende glad is."

Nadat de compositie is opgezet, wordt de tekening met grafietpotlood nauwkeurig uitgetekend. Dan volgt de onderschildering. Die wordt vrij dik als eerste laag opgezet met een mager medium: drie delen terpentijn en een deel lijnolie. De onderschildering wordt bewust in de toonwaarden iets donkerder gemaakt, maar wel in de zo dicht mogelijk benaderende eindkleur, dus geen homogeen bruine onderschildering of grisaille. Een bruingrijze onderschildering gebruikt de schilder enkel voor portretten. Tijdens deze fase wordt ook de dramatiek van de schaduwen bepaald.

"De onderschildering is volgens mij het belangrijkste tijdens de opbouw van een schilderij", aldus Pieter. "Als die goed gelukt is, kan het schilderij haast niet meer mislukken. Tijdens de afschildering begin ik vanuit de achtergrond naar voren te werken. Daarbij gebruik ik een vetter medium: een deel terpentijn, een deel lijnolie en twee soeplepels standolie voor een volume van een halve liter. Dit mengsel voldoet perfect, zowel op doek als op paneel. Om een perfecte stofuitdrukking te bekomen, is het goed bekijken en doorgronden van de diverse structuren van groot belang, maar het is enkel door veel te schilderen dat men dit goed kan leren beheersen. Elk voorwerp heeft immers zijn eigen karaktertrekken. Eigenlijk ziet men duizenden details, maar men kan niet alles schilderen wat men ziet. De kunst van het weglaten is dus zeer belangrijk. Om een geslaagd schilderij te bekomen, mag men het niet enkel fotografisch benaderen. Dat is ook de reden waarom een schilderij een foto artistiek kan overstijgen. Ik maak zelden gebruik van het glaceren, enkel voor een betere dieptewerking van de schaduwen, omdat het pittige kleurenvoordeel van het "à la prima"-schilderen daar nadeel van ondervindt."

adrianavanzoest_st.jpg
adverberk_st.jpg
Stilleven met Appels
albertgreving_st.jpg
alexdevrede_st.jpg
annadelange_st.jpg
annekevanbrussel_st.jpg
anneliesjonkhart_st.jpg
annemiekgroenhout_st.jpg
annyplagemanaalbers_st.jpg
antoniofuertes_st.jpg
arnoutvanalbada_st.jpg
benbodt_st.jpg
benhekert_st.jpg
benrikken_st.jpg
bensnijders_st.jpg
berrykuiper_st.jpg
bertvandermeer_st.jpg
bobvanblommestein_st.jpg
britaseifert_st.jpg
bryanrietman_st.jpg
herenius_st.jpg
danieldouglas_st.jpg
dirkbal_st.jpg
edmoleveld_st.jpg
eddybrams_st.jpg
edgardecruijer_st.jpg
eliotallsop_st.jpg
emilmatulewicz_st.jpg
epkocordel_st.jpg
ewaldsorbi_st.jpg
brandtsoen_st.jpg
chrisoverbeeke_st.jpg
ceesakkerman_st.jpg
corengeus_st.jpg
cornelislemair_st.jpg
dennismogelgaard_st.jpg
derkvandijken_st.jpg
ericdevree_st.jpg
erikvandebeek_st.jpg
erikzwaga_st.jpg
evertdijkstra_st.jpg
fransbrommer_st.jpg
fransklerkx_st.jpg
fredsmoolenaers_st.jpg
gerdrenshof_st.jpg
gerritvanlente_st.jpg
gerritwijngaarden_st.jpg
gerstallenberg_st.jpg
guydejaegher_st.jpg
gyulasomos_st.jpg
hannekedejager_st.jpg
hansbulder_st.jpg
hansdeuss_st.jpg
hansrobben_st.jpg
hansparlevliet_st.jpg
harmentulner_st.jpg
harrymeerveld_st.jpg
heleenhobelman_st.jpg
helmantel_st.jpg
henkrenting_st.jpg
henkvanderwal_st.jpg
henrytewildt_st.jpg
hermantulp_st.jpg
hilairebals_st.jpg
hubpollen_st.jpg
inekepijn_st.jpg
ingridsmuling_st.jpg
jaaproose_st.jpg
jaapsnijder_st.jpg
janbrinkgreve_st.jpg
janheijink_st.jpg
jannagtegaal_st.jpg
jannederlof_st.jpg
janschaeffer_st.jpg
jansijpestijn_st.jpg
janteunissen_st.jpg
janvanderkooi_st.jpg
janetkorpershoek_st.jpg
jefdiels_st.jpg
jeroenadvocaat_st.jpg
jeroenpaulussen_st.jpg
jogielen_st.jpg
jovandenbrand_st.jpg
johanscherft_st.jpg
johanneseerdmans_st.jpg
jokefrima_st.jpg
joopeikenaar_st.jpg
josaanraad_st.jpg
josrenders_st.jpg
josvandeven_st.jpg
riswick_st.jpg
judithneet_st.jpg
julienlanda_st.jpg
keesblom_st.jpg
kennegregoire_st.jpg
kittydillen_st.jpg
klaaswiedijk_st.jpg
leodillis_st.jpg
leopors_st.jpg
leovos_st.jpg
leonspierenburg_st.jpg
lievedejonghe_st.jpg
lionariefeijen_st.jpg
litavanengelenhoven_st.jpg
lizettebazuin_st.jpg
lorenakloosterboer_st.jpg
maanjansen_st.jpg
maartenboffe_st.jpg
maartenthart_st.jpg
marcelwijnen_st.jpg
marianvandersanden_st.jpg
mariavanderwijst_st.jpg
mariusvandokkum_st.jpg
marjansmit_st.jpg
marinabuis_st.jpg
marinaradius_st.jpg
marjoleinvandenberg_st.jpg
marjovanderburgt_st.jpg
marklijftogt_st.jpg
marliesheere_st.jpg
martijnweiffenbach_st.jpg
martinsijbesma_st.jpg
maxstokvis_st.jpg
nannadeklerk_st.jpg
nannyluysterburg_st.jpg
nickcilessen_st.jpg
nicoheiligers_st.jpg
noudadams_st.jpg
numaneser_st.jpg
overbeek_st.jpg
ernich_st.jpg
peerverrijt_st.jpg
pieterknorr_st.jpg
pietgutter_st.jpg
pietsebens_st.jpg
pieterwagemans_st.jpg
pitavreugdenhil_st.jpg
reinoutk_st.jpg
reinpol_st.jpg
renejansen_st.jpg
renesmoorenburg_st.jpg
renetweehuysen_st.jpg
riekjeijsman_st.jpg
robdereus_st.jpg
robmohlmann_st.jpg
roelofsmelt_st.jpg
roling_st.jpg
peterdillen_st.jpg
peternuijten_st.jpg
petervandenborne_st.jpg
peterveltman_st.jpg
qiangliliang_st.jpg
renzekoenes_st.jpg
riadehenau_st.jpg
rietabcouwer_st.jpg
romanreisinger_st.jpg
ronaldraaijmakers_st.jpg
rudybeckers_st.jpg
ruthvanroyen_st.jpg
ruudverkerk_st.jpg
saskiagriepink_st.jpg
sietsejonker_st.jpg
simeonnijenhuis_st.jpg
steefbongers_st.jpg
susanseunke_st.jpg
sparnaay_st.jpg
teddekeijzer_st.jpg
tejohendriks_st.jpg
thomboekhoven_st.jpg
tinykruijmer_st.jpg
tjerkreijinga_st.jpg
tobiasdehaan_st.jpg
tonvanmeerendonk_st.jpg
vegt_st.jpg
verkaaik_st.jpg
victormuller_st.jpg
volkertolij_st.jpg
walterbrems_st.jpg
walterelst_st.jpg
walterleclair_st.jpg
wilfriedvandenboorn_st.jpg
wberkers_st.jpg
wijnandwarendorf_st.jpg
wilbertvernooij_st.jpg
willeggen_st.jpg
willemdebont_st.jpg
willemmook_st.jpg
wilmavandervliet_st.jpg
wimbals_st.jpg
wimdegoede_st.jpg
ytosinga_st.jpg