QIANGLI LIANG
https://www.galeriemokum.nl
https://www.portretinopdracht.nl
In het oeuvre van Qiangli Liang zijn twee ogenschijnlijk geheel verschillende
genres te vinden. Enerzijds schildert de kunstenaar mensfiguren die uiterlijk
onbewogen en met gesloten ogen naast en soms letterlijk op elkaar staan.
Anderzijds schildert Liang stillevens in de traditie van de zeventiende eeuw.
Galerie Mokum vertegenwoordigt dit genre van de kunstenaar.
Qiangli Liang
Op een egale ondergrond, meestal een tafelblad zijn objecten uitgestald. Het
zijn de voorwerpen die we in een klassiek stilleven vinden, zoals fruit,
flessen, kruiken, schaaltjes, opgerold papier, een doos. De voorstelling is
gecentreerd en bevat één of meerdere kleuraccenten. We kijken steeds schuin
van bovenaf op het tafelblad.
Het vlak waarop de objecten zijn uitgestald, is egaal van kleur, evenals de
achterwand van de ruimte waarin het zich bevindt. De ruimte is verder niet
gedefinieerd. Door de rustige, onopvallende kleuring van de vlakken vallen de
voorwerpen des te meer op. Het zijn vrolijk groene peren, sensueel rode
perziken, bloedrode uien of een helderblauw doosje, veelal afgebeeld naast een
object met een contrasterende kleur.
Liang beperkt het aantal kleuren per schilderij om een zekere soberheid te
behouden. Het zijn niet zozeer de individuele objecten, maar de verhoudingen
tussen de kleuren en vlakken die de compositie interessant maken. Tegenover de
evenwichtige, serene opbouw van de voorstelling staat de spanning tussen de
kleuren. In die zin zijn de twee genres van deze kunstenaar in essentie niet
verschillend van elkaar. Steeds gaat het om spanning-ontspanning,
innerlijk-uiterlijk, onbewogenheid-bewogenheid, passiviteit-activiteit.
In het werk van Liang is zijn oosterse denkwijze nadrukkelijk aanwezig. De
kunstenaar studeerde aan de Academie van Beeldende Kunsten in Guangzhou. De
uiterlijke onbewogenheid, het denken in collectiviteit en het zoeken naar
evenwicht zijn elementen uit de Chinese cultuur die de kunstenaar heeft
behouden in zijn verder westerse schilderijen.In Nederland raakte hij onder de
indruk van de Haagse School en de zeventiende-eeuwse stillevenschilders, de
invloed hiervan is terug te vinden in zijn werk.
Liang gebruikt sobere bruinen en grijzen als achtergrond voor zijn stillevens.
Deze worden snel en vrij grof met kwast of paletmes aangebracht. De schilder
streeft naar spontaniteit in zijn werk en niet naar een fotorealistische
weergave van de werkelijkheid. Zoveel mogelijk probeert hij in één keer delen
van de voorstelling aan te brengen, ook als het gaat om de accenten; als hij
tenminste direct tevreden is. De objecten in zijn stillevens schildert hij
niet glad, zoals in een traditionele voorstelling, maar pasteus met een
zichtbare penseelstreek. Daardoor krijgt het oppervlak van het doek een
levendige uitstraling met grote, meer vlakke delen en kleinere elementen die
dik geschilderd zijn. Op deze manier is Liang ook op zoek naar een evenwicht
tussen rust en beweging, traagheid en snelheid.
Bron: https://www.galeriemokum.nl
|