
RUUD VERKERK
https://www.ruudverkerk.nl
Het liefst schildert Ruud Verkerk stillevens, hoewel we ook landschappen
in zijn recente oeuvre aantreffen. Vroeger maakte hij vooral
stadsgezichten, klassieke beelden en fantasielandschappen.
Eenvoudige voorwerpen worden op het paneel verbeeld. Emaille
keukenattributen staan naast een schaal met granaatappels of een kistje
peren; een enkele tulp bevindt zich in een bijna wit vlak of bruin-wit
geaderde schelpen liggen op een witte doek tegen een zacht okergele
achtergrond. De voorstelling is steeds in het midden in een onbestemde
ruimte gecentreerd.
Soms is de compositie compact en vormt zij een gesloten geheel; soms
waaieren grillige hazelaar- of pompoentakken of bloemen in een vaas alle
kanten uit en vormen een fijn patroon van kleurvlakjes.
De achtergrond is meestal licht van kleur en onuitgewerkt gelaten. De
voorwerpen zijn in detail weergegeven, elke nerf in het blad en het
glanslicht op het fruit zichtbaar.
Sinds enige tijd combineert Verkerk de genres van het stilleven en het
landschap en plaatst hij een stilleven tegen de achtergrond van een
landschap. Het zijn Hollandse vergezichten met zijn typische lage
luchten, vlakke land en verre einder. Het Hollandse in zijn
voorstellingen vinden we ook terug in zijn voorliefde voor de tulp. De
kunstenaar gebruikt deze bloem, die hij gedetailleerd uitwerkt, in zijn
stillevens vanwege zijn eenvoudige, compacte vorm.
Het stilleven heeft Verkerks voorkeur, omdat hij zich in dit genre
helemaal kan toeleggen op het schilderen zelf. Het vertelt geen verhaal;
het laat alleen zien wat er is. De objecten kan hij naar eigen wens in
een compositie neerzetten. Hier kan hij in alle rust zoeken naar een
evenwicht tussen de objecten en hun omgeving, tussen vorm en kleur en
naar de juiste contrastwerking. Vorm en kleur van de voorwerpen zijn
belangrijker dan de betekenis ervan. Zo combineert de kunstenaar
schelpen met een papaverbloem in een waterglas om compositorische en
esthetische redenen en niet omdat de objecten iets met elkaar te maken
hebben.
Opgeleid aan de vakschool voor edelsmeden te Schoonhoven en aan de
Academie voor Beeldende Kunsten te Rotterdam is Verkerk sinds 1982
beroepsmatig werkzaam als schilder.
In Schoonhoven leerde hij goed tekenen en werd hem de ruimtelijke
werking van objecten bijgebracht. Het schilderen heeft hij voornamelijk
zichzelf geleerd. Tegen de toenmalige trends in wist hij dat hij
realistisch wilde schilderen.
Gebruikte Verkerk aanvankelijk een vlakke schildertechniek, tegenwoordig
gaat het hem veel meer om de structuur in de verf. De materie gaat meer
meespelen in het verbeelden van de sfeer. Het paletmes wordt vaker
gebruikt om de achtergrond neer te zetten en ook de objecten worden
minder vaak gedetailleerd uitgewerkt. Het gaat nu veeleer om de
suggestie, terwijl het resultaat hetzelfde blijft: het scheppen van
beelden, waarin rust en harmonie heerst.
Bron: https://www.artrevisited.nl
|