
TINY KRUIJMER
https://www.galerietinykruijmer.nl
Al vanaf mijn kinderjaren (ik ben geboren in 1943) was tekenen mijn grootste
hobby. Mijn eerste tekencursus kreeg ik op mijn 8e verjaardag van mijn ouders,
die hadden gereageerd op een advertentie in de radiogids. Daarop kwam een heer
die mij voorstelde de bij hem te kopen plaatjes na te tekenen en aan hem ter
beoordeling op te sturen. Of dat ooit gebeurd is weet ik niet, wel dat ik de
prentjes vaak heb nagetekend.

Tini Kruijmer
Hoewel ik jaren in met plezier in het onderwijs werkzaam ben geweest besteed ik
veel van mijn vrije tijd aan tekenen en schilderen. En ofschoon de vijf
kinderen 'de deur uit' zijn is er alweer een nieuwe generatie aanwezig.
Al tijdens mijn opleiding in Amsterdam werd ik geboeid door de oude Chinese
cultuur, maar pas in latere jaren, toen er ook wat meer tijd vrij kwam in mijn
gezinsleven heb ik mij begeven op het pad van hun bijzondere schilderstechniek.
Het werken op het kwetsbare rijstpapier en het wrijven van de Chinese pigmenten
om de juiste inkten te verkrijgen vergt veel vaardigheid.
Om de techniek van het schilderen met olieverf te beheersen volgde ik diverse
cursussen, waaronder portretschilderen in realistische stijl op de Gooise
Academie te Laren. Met enige regelmaat geef ik nu ook zelf korte
kennismakingscursussen en workshops: 'Chinees Penseelschilderen voor
beginners'.
In het algemeen kan gezegd worden dat de stijl van mijn werk realistisch is met
de oude kenmerken van glacis (diverse laagjes dunne verf over elkaar), waardoor
voorwerpen hun diepte en warmte krijgen. De droogtijd tussen deze laagjes duurt
minimaal een week. Door deze glacislagen wordt ook de kleurschakering groter,
want hoewel je het bijna niet ziet schijnen deze dunne verflaagjes vaak door.
In de laatste, uiterst dunne glacislaag wordt de verf verdund met zuivere
lijnolie. Wat te denken van een 'bijna af'portret en dan er nog een blauwe,
rode of groene glacislaag overheen? Door deze manier van werken duurt het soms
maanden voordat het hele schilderij droog is.
De schilderijen worden altijd aan de zijkanten doorgeschilderd. Het werk is
meestal voorzien van een handgemaakte, in een bijpassende kleur gelakte
baklijst, maar er kan altijd een andere lijst om gemaakt worden.
Opdrachten worden altijd in overleg gemaakt. Oude en nieuwe voorwerpen kunnen
zo een eigen plaatsje in het schilderij krijgen, waarbij de opdrachtgever dan
meestal de kleur en de afmeting van het schilderij aangeeft.
Op diverse plaatsen in het land heb ik mijn schilderijen kunnen exposeren. Vaak
gebeurt dat op uitnodiging.
Bron: Tiny Kruijmer
|