
TOBIAS DE HAAN
https://www.tobiasdehaan.com
Tobias de Haan is geboren op 29-03-1980 te Utrecht. Utrecht heeft met haar
historische binnenstad en 112 meter hoge domtoren al vroeg een sterke invloed
op de creatieve uitingen van Tobias, niet zozeer in schilderijen, dit omdat hij
pas later is gaan schilderen, maar wel al in kindertekeningen en later op
schoolschriften spelen de domtoren en andere, veelal Utrechtse gebouwen, een
duidelijke rol.

Tobias de Haan
Vanaf zijn 16e levensjaar beginnen de veelal rommelige
schetsen duidelijker vorm te krijgen; niet alleen zijn de tekeningen niet meer
op schriftomslagen te vinden maar op het daarvoor bestemde papier, ook beginnen
de afbeeldingen van losstaande gebouwen te veranderen in uitgewerkte steden,
die niet alleen uit Utrechtse elementen bestaan, maar een combinatie vormen uit
bestaande architectonische stijlen en verzonnen nieuwe varianten.Ook is de
Amerikaanse stedenbouw, vaak gekenmerkt door haar hoogbouw, een dominante rol
gaan spelen in tekeningen vanaf deze periode. Europese stijlen uitgevoerd op
een "Amerikaanse " manier zijn vaak herkenbaar in deze fictieve steden.
Na begin 2000 verhuisd te zijn naar Amsterdam, lijkt het eind dat jaar dan ook
logisch te kiezen voor de studie: Architectonische vormgeving op de
Kunstacademie te Utrecht. Hij werd toegelaten, begon vol enthousiasme, maar
kwam er al binnen het eerste studiejaar achter dat de vanuit de studie meer
abstracte en minimalistisch moderne richtlijnen en zijn voorliefde voor het
juist extra versieren in architectuur, zoals veel te zien in de meer
klassiekere stromingen, niet met elkaar te combineren waren.Aan deze studie
kwam dan ook al begin 2001 een eind. Vanaf dit moment is Tobias onafhankelijk
gaan schilderen. Vanaf zijn eerste doek: Amsterdam in de toekomst 2002,
schildert hij in dezelfde stijl: het realisme of het magisch realisme.
Hiervoor maakt hij gebruik van de techniek die voor hem hiervoor het meest
geschikt is: olieverf op doek.Om deze techniek beheersen heeft Tobias zich met
name geoefend door het proberen en blijven proberen tot het resultaat zich
verbeterde en uiteindelijk kwam tot een voor hem acceptabel eindproduct,maar
ook navraag in de schilders winkels waar ook de spullen werden gekocht en het
bestuderen van de doeken van de oude meesters, hebben bijgedragen aan de
technische ontwikkeling van Tobias. Zo is het schilderen van stillevens
eigenlijk begonnen als oefening om de techniek van het realistisch weergeven
van stoffen als hout, metaal glas etc.te leren, uitgegroeid tot een even grote
passie voor het schilderen van stillevens als voor de meer architectonisch
gerichte doeken.Later is ook het portret schilderen hieraan toegevoegd, voor
het eerst begin 2003 met: zelfportret met schedel.Deze drie elementen:
architectuur, stilleven en het portretteren(ook in combinatie), spelen voor
Tobias in zijn werken vanaf 2003 een gelijkwaardige rol. Tot op heden is en
blijft hij bezig met het blijvend verbeteren van zowel de technische aspecten
van het schilderen, maar nog belangrijker: het opnieuw gefascineerd genoeg
raken om bevlogen een doek te kunnen schilderen,en het willen blijven
herontdekken en her uitvinden van composities en onderwerpen voor zijn
toekomstige doeken.Dit houdt hem, na eigen zeggen, tot op de dag van vandaag op
een verfrissende manier bezig met het schilderen.
Bron: Tobias de Haan
|