
WILBERT VERNOOIJ
https://www.wilbertvernooij.nl
Geboren 15 oktober 1951 in Utrecht. Academie voor beeldende kunsten, Arnhem.
Hier kreeg hij les van o.a. Jurjen de Haan, een van de 'Nieuwe
Realisten', waardoor Wilbert Vernooij's interesse in het realisme nog
groter werd en Ferenc Gogos, die hem motiveerde om zich te verdiepen in de
schildertechnieken.

Wilbert Vernooij
Na jaren als allround reclametekenaar en ontwerper op verschillende
studio's in het land gewerkt te hebben, vestigt hij zich in 1982 als
zelfstandig illustrator en schilder in Wamel.
In zijn atelier aan de Kloosterstraat heeft hij de rust en concentratie
gevonden om met uiterste precisie zijn ideeën uit te werken tot meestal
extreem gedetailleerde realistische schilderijen In zijn stillevens, zit naast
de natuurlijk erg belangrijke vanzelfsprekendheden als compositie, kleur, vorm,
abstractie, licht, etc. en schildertechnische vaardigheden, ook vaak een
verrassend verhaal c.q. thema, waarvoor dan ook specifieke voorwerpen zijn
afgebeeld.
Deze voorwerpen zijn speciaal voor het idee in de afgelopen jaren verzameld en
bewaard.
Het gaat dus niet alleen meer om het afbeelden van de verschillende
stillevenattributen volgens de traditionele waarden, maar maakt juist het
toegevoegde thema en symboliek zijn schilderijen zo bijzonder.
Zo goed als dagelijks is Wilbert Vernooij in zijn atelier een thema of idee aan
het uitdiepen in een bijna tastbaar realistische weergave van structuren. Een
schilderij wordt na voorschetsen uitvoerig met potloodlijnen opgezet. Deze
tekening wordt met een grove toets (ruwe kwaststreken) en eenvoudig coloriet
ingeschilderd. Daarna wordt het schilderij in diverse lagen tot in de fijnste
details uitgewerkt. Zijn grote kennis van de oude schilder-, restauratie- en
decoratietechnieken, voegt een extra dimensie toe aan zijn techniek, die hij de
afgelopen jaren heeft geperfectioneerd. Soms is er een verrassende broosheid of
transparantie, soms een volle tastbare kwaliteit. Juist bij dit soort
schijnbaar eenvoudige structuren wordt het uiterste van de schilder gevraagd.
Hij vindt het prachtig om te ontdekken, hoeveel mogelijkheden er zijn om met
een ogenschijnlijk "samenraapsel" van elementen, terwijl het lijkt dat getracht
wordt de werkelijkheid weer te geven, de aanschouwer te verrassen, te boeien of
te ontroeren.
Bron: Wilbert Vernooij
|